Zorgbeleid

Ons zorgteam

Wie maakt deel uit van het zorgteam?

directeur
Iris Smekens CLB-verantwoordelijke (de Vuurtoren)
Veronique Mortier zorgcoördinator (kleuter/1ste graad)
Ann Verstraete zorgcoördinator (2de en 3de graad)
+ de klasleerkracht

Zij zorgen

Voor elk kind, en dit op alle ontwikkelingsvlakken.

Hoe werken zij?

Aanmelding zorgteam
Elke zorgvraag, gemeld door een klasleerkracht of gymleerkracht, wordt aangemeld d.m.v. het formulier ‘aanmelding zorgteam’ waarop het probleem en de vraag duidelijk omschreven worden.
Ook ouders kunnen een probleem aanmelden via de klastitularis, zorgcoördinator, CLB of directie.

Zorgteam
Gaat door elke donderdagnamiddag op vraag. Voor elke leerling met een zorgvraag wordt gezocht naar zorg op maat. In vele gevallen in samenspraak met de ouders.

Handelingsplan
De zorgcoördinator stelt van elk zorgteam een verslag op waarin uitgeschreven wordt welke stappen zullen gezet worden om het kind, klas of leerkracht vooruit te helpen. Hiervan worden de ouders op de hoogte gebracht. Nadien, in een volgend gesprek, wordt geëvalueerd wat het effect was van het handelen.
Op cognitief vlak zullen we zoveel mogelijk motiveren en stimuleren, differentiëren in hoeveelheid en volgens moeilijkheid, bij leerstoornissen compenseren met hulpmiddelen en dispenseren (= weglaten van moeilijkheden). Hierbij kan hulp door de zorgleerkracht geboden worden.

Op sociaal-emotioneel vlak: via observaties en gesprekken door zorgleerkracht of verantwoordelijke van het CLB (= psychologe) proberen we hoogte te krijgen van het probleem en tips te geven om er mee om te gaan.
Indien nodig verwijst het zorgteam naar externe hulp zoals: logopedie, kinesitherapie, revalidatiecentrum, psycholoog, ….

Testen door ons afgenomen
De CLB-LVS-toetsen: dit zijn leerlingvolgsysteem toetsen (= genormeerde toetsen) die tweemaal per jaar afgenomen worden in elke klas van de lagere school en die ons toelaten om het peil en de evolutie te achterhalen van elk kind en dit op vlak van wiskunde en spelling.

AVI-leestesten: worden driemaal per jaar afgenomen van de leerlingen die nog niet op peil lezen. Deze leerlingen worden d.m.v. een leesmapje met een boekje van school gestimuleerd om dagelijks te lezen.

MDO
(= multidisciplinair overleg) wordt tweemaal per schooljaar georganiseerd.
Hier worden de vorderingen, eventuele problemen van elk kind besproken. De uitslagen van de LVS-toetsen en bijkomende gegevens zoals resultaten van klastoetsen, observaties, gesprekken dienen als basis om zo’n MDO voor te bereiden. Ook de sterke kanten van het kind worden hier in het licht gezet.
Tijdens het MDO wordt een verslag gemaakt van de passende remediëring of hulp die zal worden toegepast om het kind beter vooruit te helpen.


Oudercontacten
Worden tweemaal per jaar georganiseerd: in noveber en maart. De directie, zorgcoördinator en CLB-verantwoordelijke kunnen steeds geraadpleegd worden op die momenten.
Oudercontact kan ook steeds op aanvraag!



TOEKA



Beste ouders,

Toeka is de naam van een speelse rode vogel die leeft in het bos van Tissertof. Zo af en toe komt hij ons vergezellen op onze school. Hij wil de kinderen laten stilstaan bij hun denken, hun gevoelens en hun gedrag op sociaal vlak.

Samen met Toeka zal jouw zoon of dochter ontdekken hoe hij/zij aan een leuke sfeer kan werken in de klas en op de school. Die positieve sfeer is bijzonder belangrijk voor het welbevinden van de kinderen. Alleen als de sfeer binnen een groep goed is en als de kinderen veiligheid en vertrouwen voelen, zullen zij kunnen ‘leren’ op cognitief en op sociaal vlak.
Onze school koos voor dit educatieve programma omdat de verschillende thema’s van dit programma de mogelijkheid bieden om deze positieve doelstelling waar te maken.

Verschillende thema’s die aan bod kunnen komen zijn:

  • Er hangt sfeer in de lucht
  • Lachen en genieten
  • De verjaardag van Toeka (18 april)
  • Anders dan gewoon
  • Heen en weer door de tijd



Jullie kind zal jullie er nog wel meer over vertellen! En hou zeker ook deze website in het oog voor mogelijke fotoreportages over klasoverschrijdende activiteiten met Toeka.



Groeten van Toeka en het schoolteam




Toeka’s brievenbus


Heb jij het moeilijk, voel jij je alleen,
dan tover ik veel mensen om je heen.
Ben je verdrietig, word je gepest,
dan help ik je erboven en je vergeet de rest.
Heb je een probleempje of een groot geheim,
Schrijf het op een briefje, het zal vlug opgelost zijn.